Translate

fredag 14. september 2012

Enkle tips til bedre portrettbilder


Jeg har tatt en del portrettbilder og også i situasjoner hvor man skal fotografere mange ansatte i en bedrift. Da en venn av meg sto overfor samme situasjon, skrev jeg ned noen av de erfaringene jeg har gjort meg ved å prøve og feile. Jeg legger ut dette på bloggen min i håp om at dette kanskje også kan være til nytte for andre.

Dette er ingen fasit, - kun et sammendrag av mine egne erfaringer og hva som funker for meg.

Portrettfotografering er kjempegøy når du får det til, og et mareritt når det ikke blir som du ønsker. Skal du lykkes, må du ikke få panikk og ta regien fra planlegging til ferdig bilde. Vis at du er sjefen og at dette kan du. Ikke tillat forhandlinger. Bildene blir slik du ønsker det. De må akseptere dine valg og det uttrykk som er din stil.

Du ble vel ikke noe mindre nervøs av dette? Men slapp av, jeg skal gi deg noen gode råd på veien. De kommer her i tilfeldig rekkefølge slik de poppet opp i mitt hode.

God planlegging er halve jobben. Start med å tenke på formålet med bildene. Hva skal de brukes til og hva er det da viktig at bildene kommuniserer? Skal de vise mangfold og kreativitet? Eller profesjonalitet og seriøsitet? F eks når jeg tok bilder i et stort konsulentselskap, så ønsket de at også juniorkonsulentene skulle fremstå som intelligente, engasjerte og profesjonelle personer som oppdragsgivere skulle få lyst til å engasjere. Mennene fikk da beskjed om å stille i mørk dressjakke og ensfarget lys skjorte. Damene i lys bluse og mørk jakke. Klassisk, formell business stil. Ingen dype utringninger med forførende kløfter! Hadde det vært et reklamebyrå, så hadde det kanskje vært annerledes. Poenget her er å gi beskjed til de som skal fotograferes på forhånd. Det kan være for sent å tenke på dette i det øyeblikket bildene skal tas. Nybarbert eller ikke er også noe man bør ta stilling til.

Er det et egnet lokale/location? Skal det tas gruppebilde eller enkeltbilder? Finnes det et rom med hvit vegg og hvitt tak med passe romslighet? (Kjempefint om det finnes.) Er det vinduer med dagslys og sol? Unngå det, med mindre det er på skyggesiden av huset. Da kan det faktisk være mulig å benytte lyset fra vinduet i stedet for å benytte blits. Bildet øverst er tatt helt uten blits, kun med lyset fra et vindu. Bildet ble tatt med en Nikon D700 med et 50mm objektiv med full åpen blender på f/1.4.

Har du tid nok? Hvor mange skal fotograferes? Hvor mye tid er satt av? Skal alle være tilstede hele tiden eller skal du lage en timeplan med X minutter pr person? Hvor mange minutter trenger du på hver person? Er det noen som har det travelt og må gå fort? Fotografering av mange personer krever planlegging.

Kan du skape en avslappet setting? Jeg har noen ganger blitt bedt om å fotografere toppledere. Selv om noen av disse er vant til å stå foran en stor forsamling og presentere en viktig rapport, så blir mange av disse som usikre konfirmanter når de kommer foran et kamera. Ja, hvem blir ikke det? Og DET synes på bildene om du ikke får de til å slappe av. I slike tilfeller ber jeg de sette av minst en time sammen med meg. Da har jeg rigget alt utstyret klart i et rom på forhånd, og så leker jeg Morten Krogvold. Hva gjør han? Jo, han snakker med folk. Får de til å slappe av. Og når personene har blitt vant til settingen, slapper av og blir engasjerte, først da begynner han å ta bilder mens han fortsetter å prate og fører en engasjert samtale med den som skal portretteres. Selv når du skal fotografere personer «på samlebånd», må du få de til å slappe av. Noen ganger funker det bare ikke. Be de om å komme tilbake om et kvarter. Da kan det plutselig gå så mye bedre.

Styling. Du verden så mye tid du kan spare på etterbehandling av bildene om du kan få en til å hjelpe deg med dette. Pudre forsiktig blanke, svette ansikter. Få håret til å ligge pent. Fjerne ALLE halssmykker! Veldig irriterende i ettertid å se et halssmykke som bare så vidt titter frem.

Perspektiv. Om du står lavere enn den du skal ta bilde av kan personen virke overlegen på bildet. Eller arrogant. Hvis du står høyere enn personen på bildet kan personen virke liten og underlegen. Med andre ord: Fotograf og objekt bør befinne seg på samme nivå! Bruk en lav kasse som enten du eller objektet står på. Utjevn høydeforskjellen. Eller benytt en regulerbar stol.

Lyssetting. Hvilke muligheter har du? Kan du bruke lyset fra et vindu eller må du bruke blits? Hvis blits, gjør det enklest mulig. Asymmetrisk lys gir mere karakter, men ikke alle, og vanligvis ikke damer, ser pene ut i slikt lys da dette fremhever rynker og furer. Fordelene er at det blir mer karakter og personlighet. Så i de fleste tilfeller er en symmetrisk lyssetting det beste når du skal fotografere mange samtidig. Det enkleste er da et lys rett forfra/ovenfra. Lyset må være mykt. Da finnes det et par enkle muligheter avhengig av hvilket utstyr du har til rådighet.

Blitsen i taket. Jeg spurte tidligere om det på location var et hvitt rom med hvitt tak? Kjør blitsen i taket og du får mykt lys. Det er jo slik de fleste pressefotografer gjør det. Vil du ha litt mere «sting» i bildet så vinkler du den litt fremover alternativt så drar du frem det lille hvite kortet mange slike blitser har. Da kastes en del av lyset fremover og det blir mindre skygger i ansiktet. Det kan hende at du må kombinere dette med en reflektor under ansiktet for å lette opp skyggene.

På bildet under er det kun benyttet en blits skutt i taket og ingen reflektor. Gutten sitter på gulvet og mønsteret på bakgrunnen er fra et parkettgulv. Kamera er Nikon D40 med en 55-200mmVR og en SB400 blits.


Skyte blitsen gjennom en hvit paraply. Jo nærmere objektet lyskilden plasseres, desto mykere blir lyset. Plasser lyset litt over over ditt hode. Da kan du få skygger under nese og hake. Dette fjernes ved å benytte en refleksskjerm. Har du ikke dette kan du bruke et stort stykke hvit papp eller et hvitt putevar med en papp-plate inne i. Personen kan evt holde platen selv, men den må vinkles slik at skyggene forsvinner. Alternativt en papp-plate med aluminiumsfolie rundt. Den gir sterkere lys som et speil, men kan bli for kraftig og hardt. Ved å skrukke til folien blir lyset litt mindre hardt. En slik lyssetting kalles ofte for Clamshell. Google dette og du finner masse om det.

Beauty dish eller softboks. Kan benyttes, men da er vi over på de litt mer avanserte lyssettingene og du kan kombinere flere blitser og såkalte «flagg» som kan være sorte eller hvite (refleksskjermer).


Her er det benyttet to softbokser med fastlys, dvs ikke blits, i en clamshell lyssetting. Kamera er et Nikon D700 med 50mm og f/9. Bakveggen er hvit, men fremtrer som lysegrå.

Posering. Hvordan skal personen stå? Rett opp og ned blir ofte kjedelig. La personen vri seg litt til siden, men se rett på deg.

Bakvegg. Selv om du benytter en hvit vegg bak motivet vil den fremstå som grå. Jo nærmere personen står veggen, desto lysere blir veggen, men faren for skygger kan også oppstå. Jo lenger fra veggen, desto mørkere blir veggen. Og mindre fare for skygger.

Det er derfor mange setter en egen blits mot veggen bak personen hvis de vil ha veggen hvit og uten skygger. Dette kan også justeres noe i etterbehandlingen, men det beste er å tenke på det i opptakssituasjonen.

Noen ganger kan en helt annerledes bakgrunn gjøre seg, f eks en strågardin fra Ikea eller et blondemønstret tyllgardin med motlys.

Fokus. Øynene MÅ være skarpe. Jeg benytter ett fokuspunkt som jeg fester på det ene øyet og komponerer deretter bildet.


Her er det benyttet to softbokser med fastlys, dvs ikke blits, i en clamshell lyssetting. Kamera er et Nikon D700 med 50mm og f/10. Bakveggen er hvit, men fremtrer som lysegrå.


Luft rundt objektet. Det er lurt å ha nok luft rundt motivet til at du kan beskjære bildet etterpå slik at alle fremstår likt. Sett et merke på gulvet hvor du skal stå og ett merke der personen skal stå. Likevel har noen store hoder og noen små og omfanget av håret må også tas i betraktning.

Objektiv. Benytt 50 til 200mm. Avhengig av hvilken arbeidsavstand du ønsker. Noen mener at ansikter blir penere hvis man fotograferer med en svak tele. Andre mener at et ansikt ser mest naturlig ut med en brennvidde på 50-100mm. Men står du lenger fra objektet, som du må gjøre med en tele, så må du ikke flytte lysene lenger fra objektet! Da får du hardere, skarpere skygger. Da er det mulig du må ha en bom på stativet ditt slik at stativet ikke kommer i skuddlinjen mellom deg og objektet. Alternativt kan du plassere lyskilden foran og til siden for objektet og en stor reflektor på den andre siden for å lette opp skyggene. Hvis du plasserer lys og reflektor slik i forhold til hverandre at også lyset treffer reflektoren vil du få en tilnærmet symmetrisk lyssetting.

Bruk manuelle innstillinger. Velg lav ISO, helst ISO100-200, synkhastighet 1/60 – 1/250 sek (avhenger av kamera), blender avhenger av hvilket uttrykk du ønsker i bildet. Normalt ville jeg brukt 5.6 til f/8, da de fleste objektiv er skarpest der og dette gir passe DOF. Men portrettbildet øverst er tatt med en 50mm og f/1.4. Så regulerer man blitsen ned manuelt til eksponeringen blir riktig. Alternativt benyttes blenderforvalg og TTL-lysmåling hvis du har blitsen på kamera, trigger blitsen enten med kabel eller med trådløs sender som gir TTL-styring (dyrt).

Ikke tell til tre. Noen personer blunker når du kommer til tre. Skyt da på 2 eller 4. Noen blunker raskere enn blitsen og hver gang. Skjønner bare ikke hvordan de klarer det.

Picture control. Om du tar bildene i JPG er det viktig at du velger en innstilling og fargeprofil som gir nøytrale og naturlige hudtoner. Dette kan være veldig krevende ved portrettfotografering. Hudtonene kan variere fra brunt til rødt til blålig til gult. Velg en innstilling som heter nøytral eller portrett. Reguler eventuelt ned Saturation. Tar du bildene i RAW format, hvilket jeg anbefaler, står du friere til å justere dette i etterbehandlingen. Skal bildene konverteres til sort/hvitt så slipper du unna mye av denne problemstillingen.

Lære mer?Ja, det finnes mange kilder. Portrettfotografering er virkelig ett av de største områdene innen fotografering. Har du en iPad så anbefaler jeg Scott Kelbys gratis app: Scott Kelby's Lighting Recipes. Du finner den på Appstore for iPad.

Scott Kelby har også skrevet en utmerket bok du får kjøpt på JapanPhoto:

Eller du kan se mange videoer på YouTube eller på http://www.iso1200.com.

Lykke til!

7 kommentarer:

  1. Dette Knut leste jeg med stor interesse!!! null kompetanse på området, så dette var nyttig for en som ennå ikke har turt å kaste seg uttpå den sjangeren :-)

    Flotte bilder du her har tatt i alle fall, alt klaffet ser det ut til.

    God helg til deg kjekken.

    SvarSlett
    Svar
    1. Så godt at du opplevde dette nyttig!

      Og tusen takk for kommentaren!

      mvh Knut

      Slett
  2. Flotte innspill Knut! Nyttig! Og du - så flotte portretter du tar.

    SvarSlett
  3. koseligt og nyttig lesing. takker for kjempe innlegg.
    har ett lite spørsmål , før eg begir meg ut i verden og prøver dette.

    jeg har ett Canon eos 400D , ett 1000D , og ett 550D ,
    objektiver er : 18-55mm ( med og uten IS ) har 28-70 ( macro ) , samt 100-200mm , og så 70 til 300 ( med og uten IS/ISM)

    hva kan "best" brukes til portrett av disse , uten og gå til innnkjøp av enten 50mm , eller 85mm objektiv ? noe av de du vile brukt til slikt ?

    Hilsen en som liker og ta bilder over alt

    SvarSlett
    Svar
    1. Hva som er "best" handler om hvilket uttrykk du ønsker å skape i bildene og litt om smak og behag. Av det du har kan alt brukes.

      En normal brennvidde i 35mm format (fullformat) ville være et sted mellom 50mm og ca 100mm, men flere motofotografer bruker 200mm fordi dette enda bedre "kaster ut" bakgrunnen i et pent slør. Da du har APS-C kameraer av Canon type må du multiplisere brennvidden med 1,6 for å sammenlikne med fullformat.

      Valg av brennvidde avhenger også av hvor stort utsnitt du ønsker (hode eller halvfigur eller helfigur) og aktuell arbeidsavstand i det rommet/stedet du tar bildene.

      Noen velger 50mm eller 85mm som portrettobjektiver, men da er det gjerne fordi disse både er svært lyssterke (har store blendere f eks f/1.4 eller f/1.8) hvilket gir svært liten dybdeskarphet samtidig som de også har god skarphet. Før du kjøper et slikt spesialobjektiv for portrett, vil jeg anbefale deg til å leke deg med de objektivene du allerede har.

      Jeg kjenner ikke de objektivene du har, da jeg selv bruker Nikon, men jeg tror jeg hadde prøvd den du kaller 28-70 (macro). Dette skulle gi deg brennvidder fra 44 - 112mm og siden det også har fått betegnelsen macro, antar jeg at det er ganske skarpttegnende.

      Selv bruker jeg enten en 50mm f/1.4, 85mm f/1.8 eller 90mm f/1.8. Jeg synes objektiv i denne størrelsen gir en god kombinasjon av kamerahus og objektiv. Velger du en telezoom kan disse lett bli for tunge å jobbe med. Dette fordi jeg alltid fotgraferer håndholdt ved portrettfotografering.

      Det "beste" rådet jeg kan gi deg er å rpøve deg frem. Det finnes ikke ett fasitsvar på det du spør om.

      Lykke til med portrettfotograferingen!

      mvh Knut

      Slett
  4. Tusen takk for flott innlegg! Veldig bra!

    SvarSlett