Translate

lørdag 1. september 2012

Aftenstemning


I dag bestemte jeg meg for å prøve en helt ny stil for meg. Planen var å fange en solnedgang, men jeg var for sent ute, - sola gikk ned rett før jeg kom frem. Og jeg skulle ønske at himmelen hadde hatt flere og langt mer dramatiske skyer, men litt av aftenrødmen satt likevel igjen på himmelen.

Jeg brukte et variabelt ND-filter på et 16mm vidvinkel objektiv, og med ISO200 og blender f/22 ble lukkertiden 6 sekunder. Jeg ønsket en slørete sjø, men det kunne gjerne vært noe mere bølger som hadde bidratt til enda mere sløring av sjøen.

Jeg ble ganske fornøyd med resultatet tatt i betraktning at det var første gangen jeg prøvde meg på noe slikt. Nå er jeg bedre forberedt til neste gang og skal lete etter egnede landskapsmotiver langs sjøen.

9 kommentarer:

  1. Likte bilde godt. Flott forgrunn.
    Hilda

    SvarSlett
  2. Ja, jeg synes du skal fortsette den nye stilen, Knut! Den lysnede forgrunnens tekstur og farger, ble det lille ekstra krydderet, synes jeg!
    Veldig bra!
    :)

    SvarSlett
  3. Øvelse gjør mester, Knut. Og til å være første gang, ble dette riktig så bra!! Nydelige farger. Ikke trent på dette jeg heller, men variabelt gråfilter er kjøpt inn og bare venter på å bli testet ut;)

    SvarSlett
  4. Jeg er stum av beundring Knut. Lissom forsøke noe nytt, åsså presenterer du DET bilde for oss! enormt bra. Aldri forøkt selv, men bare vet at jeg MÅ engang jeg også, så takk for at du deler littt tips om innstillinger med oss, slikt lærer en av. Vanskelig uten gårfilter sikkert, himmelen blir vel alt for lys uten...?

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk Anne!

      Ja, bildet ga meg en del utfordringer faktisk selv om jeg trodde jeg hadde forberedt meg godt.

      For det første viste det seg altså at jeg kom for sent og at sola går ned veldig fort når den først når horisonten. Man får altså ikke mange forsøk og må jobbe fort.

      Himmelen blir lett utbrent og derfor er det en fordel benytte graderte filtre. Jeg benytter Cokin sine firkantene som kan skyves opp og ned slik at man får dempningen i bildet akkurat der man ønsker. Da jevner man ut eksponeringen i bildefalten. Men min holder var ikke stor nok for det objektivet jeg benyttet så jeg måtte holde det for så rolig som mulig uten å skape rystelser i kamera.

      Gråfilteret benyttes for å få lange lukkertider. Så stabilt stativ er et must. Lange lukkertider gir sløret vann.

      Det meste ble bomskudd, men jeg fikk da i det minste ett brukbart bilde.

      Pga den svært begrensede tiden kunne jeg ikke prøve ut andre vinkler/perspektiv. Jeg måtte holde meg til førstevalget.

      Bare for å nevne noe.... ;-)

      Så i slike situasjoner er det svært mange ting som skal klaffe.

      Slett
  5. Tusen takk til dere alle for kommentarene!

    mvh Knut

    SvarSlett
  6. Nydelig bilde!
    I vilken grad er vidvinkel et "must" for å ta dette bildet?

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg mener vidvinkel er helt avgjørende for å få til det perspektivet bildet viser, dvs at forgrunnen og steinene virker større og mer fremhevet samtidig som man får meget stor dybdeskarphet fra forgrunnen til horisonten.

      mvh Knut

      Slett
  7. Det ble jo et bra resultat med flott lys og en litt slørete rolig stemning.

    SvarSlett